Proces
Jako proces opisuje się zamknięte pod względem zawartości, czasowe i logiczne następstwo czynności, które konieczne są do opracowania obiektów produkcji przedsiębiorstwa. Każdy proces jest przede wszystkim przez to oznaczony, że input (materiały, informacje, itp.), poprzez czynności transformujące, przekształcane są w output (produkty, dane, itp.).
Krótki opis
Każdy proces (w przedsiębiorstwie) składa się z wielu podprocesów, które składają się z wielu seryjnych i równolegle biegnących aktywności. Każda aktywność składa się z reguły z rzędu czynności pojedynczych. Jako proces w przedsiębiorstwie określa się proces, który określany jest przez najważniejsze cele przedsiębiorstwa. Istotne cechy procesu przedsiębiorczego są miejscami wejścia dla innych obszarów przedsiębiorstwa.
W dalszym ciągu zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie dzieli się na procesy główne oraz wspomagające. Jako proces główny opisuje się proces, którego aktywność ma bezpośredni związek z produktem przedsiębiorstwa i dzięki temu dostarcza zysków. Procesy wspomagające są procesami, których aktywność nie wpływa bezpośrednio na zyski, jednakże są konieczne, aby przeprowadzić procesy główne.
Zapis i analiza procesów w przedsiębiorstwie służy optymalizacji przebiegów w pojedynczych obszarach. Tylko wtedy, gdy przedsiębiorstwo będzie posiadało świadomość przebiegu procesów, jakie zasoby i środki pomocnicze są do nich konieczne oraz jak są połączone z innymi procesami, mogą zostać rozpoznane i wprowadzone w życie poprawki.
Cele
Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie dąży między innymi do następujących celów:
- Zwiększenie przejrzystości w procesach przedsiębiorstwa
- Jasno wydzielone obszary odpowiedzialności oraz przynależności
- Redukcja złożoności istniejących przebiegów
- Redukcja kosztów
- Poprawa użycia zasobów
- Optymalizacja czynności o zredukowanych czasach przebiegów