KAIZEN
KAIZEN (KAI = zmiana, ZEN = na dobre) jest japońskim określeniem koncepcji ciągłego udoskonalania. Ważnym punktem filozofii zarządzania KAIZEN jest myślenie zorientowane na procesy, gdzie nie wynik stoi w centrum uwagi, a poprawa procesu w celu osiągnięcia odpowiedniego wyniku zorientowanego na klienta.
Krótki opis
Ponieważ system ten bazuje na unikaniu marnotrawstwa materiałów, powierzchni magazynowej czy siły roboczej jest on ściśle powiązany z zarządzaniem jakością. Wprowadzanie tego systemu zarządzania powinno następować małymi krokami i stałym tempem oraz odnosić się do wszystkich obszarów zadań każdego pracownika.
Cele i wymagania
Najważniejszymi celami KAIZEN są: możliwie najwyższa jakość przy niskich kosztach oraz jednoczesne zorientowanie działań na wymagania klientów. Aby to osiągnąć i wprowadzić w przedsiębiorstwie koncepcję KAIZEN, należy zrealizować tak zwane „6S”:
SEIRI |
Niepotrzebne części zostają przesortowane |
SEITON |
Potrzebne części zostają uporządkowane |
SEISÔ |
Czystość |
SEIKETSU |
Utrzymanie stanu rzeczy |
SHITSUKE |
Dyscyplina |
SHÛKAN |
Przyzwyczajenie |