Out-of-Stock
Pojęcie Out-of-Stock wywodzi się z handlu (detalicznego) i opisuje sytuację, w której pewne produkty nie są dostępne w Point of Sale dla klienta końcowego.
Krótki opis
Jeżeli żądane artykuły nie znajdują się do dyspozycji we właściwym czasie w odpowiedniej jakości i ilości w żądanym miejscu (POS), wówczas powstają dla przedsiębiorstwa z reguły straty w obrocie. Powodami tej sytuacji są zwykle braki w zamówieniach, problemy w dostawie i umiejscowieniu czy też niewystarczalność oprzyrządowania regałowego. Około połowy wszystkich klientów decyduje się zgodnie z badaniami w takiej sytuacji zrezygnować z zakupu czy na zmianę sklepu. Pozostała część klientów przesuwa zakup lub zmienia markę czy wariant produktu.
Celem wszystkich wysiłków i działań służących poprawie jest osiągnięcie sytuacji Never-out-of-stock Situation (NOOS) w której wszystkie artykuły są stale dostępne. Środkami ku temu są na przykład polepszenie planowania (dostarczenia), zautomatyzowane systemy zarządzania czy wyczulenie współpracowników handlu na ten problem.