Stopień serwisu
Stopień serwisu opisuje wskaźnik, za pomocą którego można zmierzyć w jakim stopniu popyt na jakiś produkt może zostać w każdym czasie kompletnie pokryty przy użyciu istniejących zasobów.
Krótki opis
Stopień serwisu, stopień serwisu dostaw lub również stopień gotowości dostaw oddaje zabezpieczenie dostępności materiałów. Ukazuje zatem wysokość zabezpieczenia materiałowego produkcji lub dystrybucji w produkty gotowe. Poprzez nowoczesne koncepcje wytwarzania (np. JIT, JIS) nawet przy niskich zasobach może zostać osiągnięty wysoki stopień serwisu. Wskaźnik ten oblicza się w ten sposób, że porównuje się ilość możliwych do natychmiastowego obsłużenia zleceń (możliwa alternatywna ocena na bazie ilości, wielkości pieniężnych, itd.) do łącznej ilości zamówień.
Wzory
Stopień serwisu [%] = ilość zamówień możliwych do natychmiastowej realizacji x 100 / ilość zamówień
Stopień serwisu [%] = suma natychmiast obsłużonych ilości x 100 / łączna suma zamówionych ilości