Chain Management zawiera zintegrowane aktywności przedsiębiorstwa pomiędzy wieloma partnerami w łańcuchu zaopatrzenia (Supply Chain), które połączone są przez przepływ towarów i informacji od dostawcy surowców do użytkowników końcowych. Partnerami mogą być dostawcy, usługodawcy logistyczni, klienci końcowi lub wytwórcy. Pojęcia Supply Chain Management i logistyka są często używane jako synonimy. Oba obszary tematyczne mają na celu ustalenie łańcucha procesów (towary, informacje, wartości) przy jednoczesnym wzroście efektywności (korzyści dla klientów) i skuteczności (stosunek kosztów do korzyści). Supply Chain Management opiera się w przeciwieństwie do logistyki na całej instytucji, to znaczy w procesie wytwórczym udział biorą wszystkie obszary przedsiębiorstwa.
- Globalizacja kontra regionalizacja
- Wzrost zorientowania na klienta
- Dostępność zasobów
- Kooperacje
- Zorientowanie na usługi
- Technologie komunikacyjne i informacyjne
- Zmniejszanie zasobów
- Skrócenie czasów przebiegów
- Redukcja kosztów
- Poprawa jakości usług serwisowych, to znaczy ukierunkowanie na klienta
- Szybsza reakcja na zmiany na rynku
- Zorientowanie drużynowe
- Szybsza komunikacja
- Dopasowanie design’u produktów pod względem wymogów logistycznych
- Stworzenie i ukierunkowanie sieci
- Wzrost sukcesu zaangażowanych przedsiębiorstw
- Supply Chain Enabler budują podstawę Supply Chain Management i umożliwiają wprowadzenie strategii i przeprowadzenie procesów
- Procesy Supply Chain reprezentują transakcje pomiędzy partnerami handlowymi poprzez kanały informacyjne i materiałowe. Wymiana informacji zostaje uruchomiona przez klientów, a efektywne udostępnienie towarów przez odpowiedniego dostawcę.
- W strategii Supply Chain sformułowane zostają cele handlowe, rynki oraz produkty wybrane, jak i ustalone odpowiednie infrastruktury informacyjne. Wspieranie strategii ma miejsce przez procesy, formę organizacji oraz zastosowane technologie.
- Możliwość zmierzenia procesów, aktywności i osiągnięć Supply Chain Management daje Supply Chain Management Controlling. Mierzalność zostaje wyrażona w formie wskaźników Supply Chain.
- Just-In-Time
- KANBAN
- Efficient Consumer Response (ECR) używane w handlu oraz w przemyśle towarów konsumpcyjnych w celu racjonalizacji procesów. Narzędziami są:
- Ponadbranżowy model SCOR-Modell (Supply-Chain Operations Reference Modell) od dużych przedsiębiorstw w celu ułatwienia komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami przez jednorodne pojęcie w strukturach i procesach Supply-Chain.
- Systemy ERP II, określane również jako Advanced Planning Option (APO) przejmują operacyjne planowanie i sterowanie aktywnościami Supply-Chain na dużych elektronicznych rynkach.
POJĘCIA POKREWNE