QR – Quick Response
Quick Response (QR) jest pierwszą kooperacyjną koncepcją zarządzania, która została wynaleziona na początku lat 80-tych w amerykańskim przemyśle tekstylnym.
Krótki opis
Najważniejsze kroki, jakie należy podjąć podczas implementacji tego modelu to:
- Wprowadzenie kodów skanerowych
- Elektroniczna wymiana danych
- Zmiana wewnętrznych procesów, jak na przykład automatyczne zaopatrzenie w towar
- Wspólne zarządzanie w łańcuchu czerpania korzyści dla dobra konsumentów przy kooperacji w obszarach planowania, tworzenia produktów i marketingu.
Największe sukcesy tej koncepcji w przemyśle tekstylnym zachęciły przedsiębiorstwa z innych branż, aby rozwinąć koncepcję Quick Response i aby dopasować ją do ich specyficznych potrzeb.
Zadania i cele
Celem tego modelu jest umożliwienie zintegrowanego sterowania łącznego łańcucha zaopatrzenia. Na podstawie danych zebranych w miejscu sprzedaży artykułu i przekazania tych informacji do wszystkich występujących w łańcuchu przedsiębiorstw mają zostać stworzone poprawione prognozy sprzedaży, aby w ten sposób na przykład mogło zostać lepiej zaplanowane zaopatrzenie magazynów, filii w handlu i u producentów. Dalej dzięki temu modelowi cyklu zleceń i zasobów magazynowych powinny zostać zredukowane poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów informatycznych, jak Electronic Data Intercharge (EDI) oraz kodów kreskowych.