PLM – Product Lifecycle Management
Skrót PLM oznacza Product Lifecycle Management i określa całościowy projekt zarządzania, który kieruje biegiem życia jednego produktu od jego rozwoju, produkcję i wydajność, poprzez wszystkie fazy rynkowe: od wprowadzenia na rynek przez fazę dojrzałości produktu po wyjście z rynku.
Krótki opis
PLM można podzielić na następujące części składowe: techniczne składniki (rozwój i ulepszenie produktu), składniki gospodarcze (kształtowanie ceny, oferta i budowa zdolności rynkowej), jak również składnik informacyjny (baza informacyjna dla wszystkich decyzji). Dzięki takiej wiedzy z wyżej opisanych dziedzin już przy konstruowaniu produktu można uwzględnić różnorodne czynniki wpływające na produkt.
Ponadto mogą zostać skalkulowane prawne i dobrowolne zobowiązania odnośnie poręczenia czy gwarancji. W sumie mogą zostać juz na początku porównane i oszacowane różne koncepcje, aby ustalić wychodząc z danej strategii rynkowej najbardziej optymalne pod kątem zysku koncepcje produkcyjne i logistyczne.
Cele
Poprzez zarządzanie cyklem życia produktu powinny zostać znalezione takie koncepcje, które w sumie maksymalnie zwiększą uzyskane zyski we wszystkich fazach, a także wniosą wkład do:
- poprawy jakości
- redukcji kosztów przy budowie prototypu
- unikania odpadów
- oszczędności kosztów poprzez skrócony czas reakcji
- oszczędności kosztów poprzez powszechne korzystanie z informacji oraz
- oszczędności kosztów poprzez powszechne uwzględnienie żądań