Łańcuch tworzenia wartości
Łańcuch tworzenia wartości jest sumą wszystkich wartości osiągniętych w danym okresie w przedsiębiorstwie. Łańcuch tworzenia wartości jest łączną drogą produktu/usługi od dostawcy, aż po klienta końcowego lub ogółu procesów pierwotnych i wtórnych, które w przedsiębiorstwie przyczyniają się do powstawania wartości dodanej (wg Michael’a Portera).
Krótki opis
Pojęcie łańcucha tworzenia wartości (również: łańcuch wartości) zostało wprowadzone głównie przez amerykańskiego profesora zarządzania Michaela Portera. W jego modelu przedstawione zostają aktywności i rodzaj funkcji w następstwie aktywności tworzenia wartości (np. Logistyki wejścia, operacji, logistyki dystrybucji itd.).
Wcześniej obowiązywało optymalizowanie wewnętrznego łańcucha tworzenia wartości w przedsiębiorstwie (od zaopatrzenia po zbyt). W międzyczasie przechodzi się do rozpatrywania przedsiębiorstwa ponad jego granicami i rozszerzenia łańcucha tworzenia wartości od dostawców surowca po klienta końcowego.
Z tego powodu zmienia się stosunek konkurencyjności pomiędzy przedsiębiorstwami – nie konkurują ze sobą pojedyncze przedsiębiorstwa lecz całe sieci. Model konkurencyjności „firma przeciw firmie” traci rosnąco na znaczeniu.