Czas wykonania to przedział czasu potrzebny do opracowania obiektu od momentu przyjęcia zlecenia do dostarczenia towaru klientowi. Tym samym czas wykonania może reprezentować jeden poszczególny krok (czas wykonania w miejscu pracy), albo zlecenie produkcyjne lub zlecenie klienta (czas wykonania zlecenia).
Czas wykonania składa się z czasu do opracowania (łącznie z czasem przygotowania), czasu potrzebnego na transport, kontroli oraz postoju. Czas zajmowania się (czas realizacji) składa się z czasu przygotowania oraz czasu do opracowania, czasu przejściowego (80 – 90% czasu wykonania pracy) i czasu koniecznego na transport i czas postoju.
Skutkami długiego czasu wykonania są zwiększone zasoby w obiegu i związane z tym zwiększone powiązania kapitału jak również koszty magazynowania i koszty transportu oraz dla klienta jest to wydłużony czas oczekiwania.
Sposoby skracania czasu wykonania:
- Rozdzielenie czynności pracy
- Nakładanie czynności pracy
- Obchodzenie
- Redukcja czasu przejściowego
- Minimalizowanie czasu przygotowania
- Wykonanie grup rodzinnych
Formuła