Category Management
Category Managements (CM) jest operacyjnym i strategicznym instrumentem planowania handlu, gdzie asortyment (grupy towarów) i gospodarka towarowa jest sterowana. Te grupy towarów tworzone są z pomocą analizy naukowej rynku producentów i handlowców.
Krótki opis
Do wprowadzenia Category Management w przedsiębiorstwie służy dziewięciostopniowy proces planowania. Aby wprowadzić Category Management w procesie planowanie należy wybrać jedną z czterech głównych strategii.
Te podstawowe strategie to:
- Zestawienie asortymentu
- Akcje wspomagające sprzedaż
- Tworzenie nowych produktów
- Zestawienia cenowe
Celem zestawiania asortymentu jest stworzenie przejrzystego asortymentu i z tym blisko związane eliminowanie zbędnych artykułów z punktu widzenia konsumenta.
Tworzenie nowych produktów opisuje kooperację handlu i przemysłu w tworzeniu i wdrażaniu nowych produktów, aby z jednej strony zminimalizować koszty, a z drugiej strony zapewnić konsumentom większą liczbę innowacyjnych produktów.
Cele i zadania
W Category Management chodzi głównie o optymalizację zbytu i poprawę marż. Z Category Management w celu zorientowanego na klienta asortymentu musi zostać stworzona lepsza oferta. Celem również jest zróżnicowanie wobec innych przedsiębiorstw handlowych aby osiągnąć wzrost obrotów i zysków.
Zastosowanie
Category Management znajduje zastosowanie w przemyśle dóbr konsumpcyjnych w połączeniu z koncepcją Efficient Consumer Response (ECR).