Myto
Pod pojęciem myta rozumiemy opłatę pobieraną za korzystanie z autostrad, mostów, ulic czy tuneli, które często przeznaczane są na rozbudowę infrastruktury drogowej.
Krótki opis
Myto (również: opłata za użytkowanie dróg) ma juz długa historię, ponieważ rozpowszechniona była już w XI wieku w całej Europie. Pobierane opłaty miały juz wtedy służyć utrzymaniu sieci dróg w należytym stanie oraz ich rozbudowie. Z biegiem czasu opłata została jednakże zniesiona, ponieważ była z jednej strony nadużywana, a z drugiej strony ograniczała w coraz większym stopniu wolny handel.
Aktualnie rozpowszechnione są prawie w całej Europie systemy myta za użytkowanie wyższej sieci dróg. Obok opłaty, która pobierana jest przykładowo na terenie Austrii za auta osobowe (Vignette = winieta), od roku 2004 jest ponadto dla pojazdów o ciężarze całkowitym od 3,5 tony opłata dla ciężarówek odnosząca się do danego odcinka drogi.
Ogólnie możemy rozróżnić dwie zasady naliczania myta:
Opłata związana z dostępem: Osoba opłacająca myto pozyskuje poprzez zapłatę dostęp do korzystania z konkretnych dróg, gdzie nie dochodzi do rzeczywistego wykorzystania drogi. Jak na przykład winieta w Austrii, dostęp do dróg może zostać ograniczony czasowo (np. do tygodnia, miesiąca, roku).
Opłata związana z użytkowaniem: W tym przypadku osoba płaci za myto zależnie od rzeczywistego korzystania z infrastruktury, na przykład przy bramce do opłaty myta. Ten rodzaj myta może być zdefiniowany przez powierzchnię (przebyta odległość, liczba przejazdów przez tunel, itp.) bądź też przez czas (opłata w zależności od pobytu w pewnym obszarze).
Cele pobierania myta:
- finansowanie istniejącej oraz przyszłej infrastruktury drogowej
- sterowanie popytem dobra kierując się redukcją korków
- odciążenie środowiska poprzez pobieranie opłaty
- redukcja zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego
- generowanie dodatkowych wpływów dla budżetu publicznego