Modular Sourcing
Modular Sourcing jest strategią dostarczania, w której kupowane są nie pojedyncze elementy, a uprzednio już przygotowane i ukończone moduły czy podsystemy.
Krótki opis
Przy tym rodzaju dostarczania produktów nabywane są całościowe produkty częściowe oraz platformy w miejsce surowców i pojedynczych części, które wykazują relatywnie dużą objętość funkcjonalności. Te moduły wbudowywane są jako całość w produkt końcowy. Przykładami tej strategii jest przemysł samochodowy, gdzie dostarczane są bardzo często zmontowane juz uprzednio moduły (siedzenia, kokpity, drzwi itd.) od tak zwanych dostawców systemów czy modułów.
Korzyściami Modular Sourcing jest redukcja dostawców. Nabycie wytworzonych już wcześniej modułów oznacza w sumie mniej części, które trzeba zdobyć, co redukuje również liczbę dostawców. Również przedsiębiorstwa mogą skoncentrować się w większym stopniu na swoich zasadniczych kompetencjach. Możliwa jest również redukcja różnorodności typów poprzez zasadę modułowania.
Jako wadę należy uznać wzmożoną zależność od dostawców oraz wszystkie związane z tym ryzyka. Dochodzi również do utraty kompetencji w przedsiębiorstwie, a działania związane z zakupem stają się pod kątem technicznym i gospodarczym bardziej wymagające.
Jeżeli Modular Sourcing znajdzie zastosowanie w przedsiębiorstwie mówimy wówczas w produkcji o produkcji modułowej czy platformowej.