Magazyn konsygnacyjny
Magazyn konsygnacyjny przedstawia inną strategię zaopatrzeniową, w której dostawca tak długo odpowiada za towar, aż klient go nie zużyje. W sensie prawnym dostawca pozostaje właścicielem towaru. Posiadaczem jest jednak klient jeżeli towar znajduje się w jego magazynie. W momencie fizycznego przekazania towaru przenoszone zostaje również prawo własności.
Krótki opis
Dostawcy zostają udostępnione w pobliżu klienta (często na jego terenie) powierzchnie magazynowe, gdzie do momentu podjęcia towaru dostawca pozostaje jego właścicielem. Odbiorca płaci jedynie za faktycznie zużyty towar. Przedstawienie rachunku kupującemu ma miejsce z reguły dopiero w momencie fizycznego przejęcia towaru z magazynu.
Określenie „magazyn konsygnacyjny” odnosi się do transakcji konsygnacyjnych stanowiących specjalną formę połączeń komisjonujących. Importer przejmuje w komis dla eksportera sprzedaż towaru i dostaje za to prowizję.
Dostawca przeprowadza okresowe inwentaryzacje aby ustalić odebrane ilości. Różnicą do Vendor Managed Inventory jest umiejscowienie zleceń. W magazynie konsygnacyjnym klient umiejscawia zlecenia jak w przypadku normalnego zlecenia w systemie dostawcy.
Zalety
- Redukcja kosztów transportu i utrzymania zapasów
- Wysoka dostępność i bezpieczeństwo dostaw przez lokalną bliskość
- Łatwiejsze zaopatrzenie
- Minimalizacja ryzyka (podliczenie i wystawienie faktur dopiero po przyjęciu)
- Produkcja i transport możliwe w optymalnej ilości ich partii
- Ustandaryzowany przebieg płatności
- Pomniejszenie własnej powierzchni magazynowej
- Redukcja transportów
- Zmniejszenie ryzyka dyspozycji
- Zwiększenie przywiązania klientów, szczególnie zabezpieczenie długotrwałego utrzymania zasobów.
Wady
- Wielokrotne uchwycenie danych przez brak integracji systemów
- Zasoby w magazynach konsygnacyjnych są trudne do kontrolowania
- Wysokie zasoby gotowych produktów w wielu osobnych magazynach (np. u różnych klientów)
- Zwiększony wysiłek związany z obsługą i manipulacją ze względu na mało zintegrowany system pomiędzy odbiorcą a dostawcą
- Zdanie odpowiedzialności za zasoby na dostawcę
- Duża podatność na błędy przez wystąpienie przerw w połączeniach między systemami, jeżeli nie są ze sobą wystarczająco dobrze połączone w sieć
- Opór pracowników związany z przekazaniem kompetencji dostawcy
- Jedynie odpowiedzialność za zasoby towaru konsygnowanego
- Dłuższe terminy płatności dla klientów i związane z tym większe ryzyko przedawnienia