MOB – Make-or-Buy
Pojęcie Make-or-Buy opisuje decyzję przedsiębiorstwa o tym czy osiągnięcia mają być zapewniane wewnętrznie czy zewnętrznie przez zastosowanie zewnętrznego producenta, dostawcy czy usługodawcy.
Krótki opis
Z decyzją o produkcji własnej lub obcej firma rozstrzyga czy pojedyncze części lub usługi będą realizowane we własnym zakresie lub czy lepiej będzie zaopatrzyć się u zewnętrznych dostawców. Czynniki mające znaczący wpływ na tą strategiczną decyzję to:
- wysokość i regularność zapotrzebowania,
- autonomia oraz siła na rynku lub np. nagła zależność od dostawców,
- rozpatrywania ilościowe i jakościowe,
- strata lub utrzymanie głównych kompetencji w przedsiębiorstwie,
- oferta dostawców,
- image przedsiębiorstwa oraz aspekty strategiczne.
Daje się zauważyć trend, że przedsiębiorstwa coraz bardziej skupiają się na swoich głównych działaniach, a działanie nie budujące wartości przekazują osobom trzecim. Trend ten skutkuje zmniejszeniem stopnia produkcji własnej i zwiększenia aktywności outsourcingowej. Decyzja MOB nie jest podejmowana jednorazowo, lecz każda gałąź działalności, każdy produkt, nawet każda pojedyncza część powinna regularnie zostać rozpatrywana.