Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Engitech is a values-driven technology agency dedicated.

Gallery

Contacts

411 University St, Seattle, USA

engitech@oceanthemes.net

+1 -800-456-478-23

I-J-K-L
Incoterms
 
Incoterms to międzynarodowe regulacje określające warunki handlowe, które po raz pierwszy zostały ustanowione w 1936 roku przez Izbę Handlową w Paryżu (ICC). Ostatnia wersja Incoterms 2000, Publikacja nr 560 jest w użyciu od 01.01.2000 r.
 
Krótki opis
Incoterms nie mają mocy prawnej, co oznacza, że ich ważność zależy od woli stron. Zyskują moc prawną jeżeli zostaną włączone do umowy pomiędzy kupującym a sprzedającym. Dodatkowe ustalenia w umowie pomiędzy stronami, są ważniejsze od Incoterms. Incoterms określają przejścia ryzyka w sensie odpowiedzialności finansowej. Kupujący zobowiązany jest do zapłaty ceny zakupu, jeżeli ryzyko przeszło na niego, nawet jeżeli po tym czasie towar zatonął lub jeżeli zostało stwierdzone zmniejszenie wartości. Jako przykład można pokazać najczęściej stosowane formuły:

 

Formuła

Przejście kosztów

Przejście ryzyka

EXW
(Ex Works, od zakładu)

Od zakładu

Od zakładu

FAS
(Free Alongside Ship)

Franco wzdłuż burty statku w określonym porcie załadunku

Wzdłuż burty statku w określonym porcie załadunku

FOB
(Free On Board)

W momencie przejścia towaru nad burtą statku w porcie załadunku

W momencie przejścia towaru nad burtą statku w porcie załadunku

CFR
(Cost and Freight)

Port przeznaczenia (FOB + koszty ubezpieczenia + ewentualne koszty konsulatu + fracht za przewóz)

W momencie przejścia towaru nad burtą statku w porcie nadania

CIF
(Cost, Insurance, Freight)

Port przeznaczenia (FOB + koszty ubezpieczenia + ewentualne koszty konsulatu + fracht za przewóz)

W momencie przejścia towaru nad burtą statku w porcie nadania

CPT
(Carriage Paid To) przewoźne opłacone do miejsca odbiru, obowiązuje w przewozach drogowych i kolejowych

Dostawa do miejsca odbioru

Przejęcie towaru przez pierwszą firmę transportową

DES
(Delivered Ex Ship) Ze statku (w porcie przeznaczenia)

Z pokładu statku w porcie przeznaczenia

Z pokładu statku w porcie przeznaczenia

DEQ
(Delivered Ex Quay Duty paid) z nabrzeża (oclone) w określonym porcie przeznaczenia

W momencie udostępnienia na nabrzeżu w określonym porcie przeznaczenia

W momencie udostępnienia na nabrzeżu w określonym porcie przeznaczenia

DAF
(delivered at Frontier) dostarczone do granicy, określone miejsce dostawy na granicy

określone miejsce dostawy na granicy

określone miejsce dostawy na granicy

DDP
(Delivered Duty Paid) dostarczone do wyznaczonego miejsca przeznaczenia w kraju przeznaczenia (oclone)

wyznaczone miejsce przeznaczenia w kraju przeznaczenia (jeżeli jest to konieczne również rozładunek towaru)

wyznaczone miejsce przeznaczenia w kraju przeznaczenia

DDU
(Delivered Duty unpaid) dostarczone (nieoclone )

wyznaczone miejsce przeznaczenia w kraju przeznaczenia

wyznaczone miejsce przeznaczenia w kraju przeznaczenia

FCA 
(Free Carrier) Franco przewoźnik

Przekazanie towaru pierwszemu określonemu przez kupującego przewoźnikowi

Przekazanie towaru pierwszemu określonemu przez kupującego przewoźnikowi

CIP
(Carriage and Insurrance paid to) Przewoźne I ubezpieczenie opłacone do

Określone miejsce przeznaczenia (opłacone ubezpieczenie)

Przekazanie pierwszemu przewoźnikowi

 

Zadania i Cele
Incoterms regulują prawa i obowiązki sprzedającego i kupującego. Incoterms nie odnoszą się do umów spedycyjnych oraz transportowych. Również nie regulują warunków płatności (np. jurysdykcja) oraz przejścia własności (np. reklamacji z tytułu wad). W szczególności regulują:
Podział kosztów na sprzedającego i kupującego
  • Przejścia ryzyk
  • Organizację dokumentacji
  • Przejście obowiązku opieki (obowiązek dyspozycji)
Główny podział Incoterms to podział na formuły jedno- i dwupunktowe. W przypadku pierwszych koszty oraz ryzyka przechodzą ze sprzedającego na kupującego jednocześnie w tym samym punkcie (np. FOB). W przypadku formuł dwupunktowych przechodzą one w różnych miejscach i czasie.