CPFR
Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (CPFR) oznacza kooperacyjne planowanie, prognozowanie i zarządzanie strumieniami towarów. Proces zorientowany jest na obszernym opracowaniu danych Point-of-Sales wzdłuż łańcucha tworzenia wartości.
Krótki opis
CPFR jest wspierane przez członków Voluntary Interindustry Commerce Standards Association – VICS, którymi są na przykład Wal-Mart, Procter & Gamble, FedEx, Unilever i wiele innych. Stworzyli oni własny komitet, aby zidentyfikować Best Practices i podstawy dla aplikacji systemu CPFR. W ramach tego zjednoczenia został stworzony dziewięciostopniowy model firmy dla zasadniczego przebiegu partnerstwa zorientowanego na CPFR.
Model firmy zbudowany jest na trzech istotnych fazach:
1.Faza pierwsza „Planing (planowanie)” zajmuje się uzgadnianiem warunków ramowych kooperacji.
2.W fazie drugiej „Forecasting (przewidywanie)” najważniejszym punktem jest stworzenie dopasowanych procesów prognostycznych. Jakie czynniki wpływu należy uwzględnić w planowaniu zbytu w przyszłości?
3.W ostatniej fazie „Replenishment (uzupełnienie)” zostaje określona organizacja przepływu towarów. CPFR zakłada intensywne użycie systemów IT. W tym sensie przepływy informacji zostaną dopasowane zgodnie z warunkami ramowymi (kto potrzebuje? Kiedy? Jakie informacje?).
Zadania i cele
W systemach CPFR celem jest ustandaryzowanie współpracy producentów i dystrybutorów, aby poprawić efektywność łańcucha dostaw. Poza tym ukazuje on ograniczoną wymianę danych pomiędzy kupującym i sprzedającym i ma na celu zredukowanie zasobów magazynowych oraz uniknięcie „wąskich gardeł”.
Cechy i warunki
Najważniejszymi warunkami dla skutecznego użycia systemu CPFR są:
– użycie technologii (jest to różny stopień zaawansowania od tabelki Excel, poprzez e-mail lub fax, aż do specyficznych rozwiązań oprogramowania;
– wytyczne dotyczące procesów wymiany danych (np. poprzez extranet, rynki elektroniczne, itd.);
– połączenie z wewnętrznymi procesami (np. transport, planowanie zapotrzebowania, produkcji, itd.).
Czynniki osiągnięcia sukcesu do wprowadzenia CPFR:
– są to z jednej strony takie czynniki, jak zgoda kierownictwa przedsiębiorstwa, współpraca, dążenie do realistycznych celów, jasne priorytety, kooperacyjny sposób myślenia w tym sensie, że podejmowane są wspólne decyzje, czynniki wzmacniające zaufanie, podział ryzyka;
– z drugiej strony są to czynniki takie, jak zatrudnianie wykwalifikowanego personelu, stworzenie funkcjonującej infrastruktury informatycznej, odpowiednie dane i kompatybilność z systemami EPP.
Zalety:
– zwiększenie bezpieczeństwa zaopatrzenia oraz możliwości dostaw oraz wspólne opracowywanie prognoz,
– opracowywanie strategii Out-of-stock,
– można go zastosować również w przypadku zmiennych zapotrzebowań,
– zwiększanie jakości prognoz poprzez wspólne ich opracowywanie,
– polepszona reakcja na zmiany w zachowaniach popytu,
– zmniejszenie efektu „byczego bicza” oraz ujednolicenie obciążenia produkcyjnego,
– zmniejszenie zasobów magazynowych na skutek zmniejszenia wahań zapotrzebowania,
– stworzenie produkcji związanej ze zleceniami (produkcja zorientowana na klienta końcowego) poprzez lepszą jakość prognoz i przekazywanie informacji,
– zmniejszanie ilości błędnych dostaw i kosztów związanych ze skutkami błędów,
– mniejszy wysiłek związany z podjęciem ustaleń poprzez zastosowanie exception handling,
– brak zmian prognoz sprzedaży od pewnego czasu.
Wady:
– wysokie koszty inwestycyjne w zintegrowane systemy oprogramowania i sprzęt,
– konieczność przekazywania wrażliwych danych planowania do partnerów,
– związanie z częściowo znacznymi zasobami osobowymi,
– duży wysiłek związany z praktycznym wprowadzeniem wszystkich dziewięciu kroków modelu CPFR.