Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Engitech is a values-driven technology agency dedicated.

Gallery

Contacts

411 University St, Seattle, USA

engitech@oceanthemes.net

+1 -800-456-478-23

A-B-C-D

Analiza ABC jest specyficzną klasyfikacją pozycji magazynowych. Ze względu na swój uniwersalny charakter znajduje ona zastosowanie w klasyfikacji artykułów, przy ocenie klientów i dostawców oraz ustalaniu priorytetów działań.

analiza abc(1)

Krótki opis :

Klasyfikacja zależy od zakresu gospodarki materiałowej i może wyglądać następująco:

A – ważny / wysokowartościowy / przynoszący wysoki obrót
B – średnio ważny / średniowartościowy / przynoszący średnie obroty
C – mniej ważny / o niskiej wartości / przynoszący słabe obroty

Na podział ilości całkowitej zostały ustalone następujące wyniki procentowe:

 
 
 
Wartość
Ilość
Część A
60 – 85 %
10 %
Część B
10 – 25 %
20 – 30 %
Część C
5 – 15 %
60 – 70 %
 
 
Zadania i Cele

Analiza ABC ma na celu przedstawienie zależności pomiędzy nakładami a zyskiem, aby wykazać na który dział w przedsiębiorstwie powinna zostać zwrócona szczególna uwaga lub który dział należałoby zoptymalizować. Pozostałe cele:

– rozróżnienie rzeczy ważnych od nieważnych
– zwrócenie uwagi na działy o wysokiej ważności gospodarczej
– zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa
 
Zastosowanie

W gospodarce materiałowej analiza ABC może być użyta np. do podziału zakupów, dostawców, zdolności produkcyjnych pracowników, standardów jakościowych, jak również cen oraz warunków zakupu. Przy zastosowaniu kombinacji analizy ABC z analizą XYZ (również z analizą RSU), efektywność obu metod może zostać dodatkowo zwiększona (= analiza ABC/XYZ ).

 

POJĘCIA POKREWNE